VADEMECUM MŁODEGO ENTUZJASTY MOTORYZACYJNEGO TOM I
Z zewnątrz uwagę zwracamy na:
SZYBY i ich stan:
-łaczenia szyb -stan uszczelek
-rysy po wycieraczkach
-opuść szyby w drzwiach delikatnie poruszaj nimi zobacz czy się mocowania szyb nie są uszkodzone
zobacz czy wszystkie szyby podnoszą się z taką samo prędkością
-pęknięcia po kamieniach
-oznaczeniach szyb czy szyby są takie same( firma i nr szyby)
-szyby z ,,milionami,, malutkich dziurek odprysków po kamieniach - piasku
Zdjęcie z bmw-sport.pl
-Jeżeli szyby są przyciemniane właściciel powinien mieć nr atestu foli
szyby przednie boczne pasażera i kierowcy powinny mieć przepustowość światła na poziomie 75%
ale z tego co się dowiadywałem w firmie zajmującej się przyciemnianiem każda boczna szyba po obklejeniu nie będzie spełniać norm przepuszczania światła nawet najmniej ciemną folią , a policja zabierze dowód rejestracyjny
Po rozkodowaniu vinu samochodu możesz zobaczyć czy szyby były przyciemnione fabrycznie.
KAROSERIA:
Drzwi:
-Sprawdź jak zamykają się drzwi.
-Czy z łatwością ,czy zawiasy piszczą,czy są skorodowane
-Czy drzwi po otwarciu nie opadają -nie otwierają się nie równo
-Czy szczeliny są takie same po lewej stronie i prawej auta w przednich i tylnich drzwiach
Klapa bagażnika maska :
-Jak się zamykają czy równo układają przy zamknięciu - szczeliny
-Czy teleskopy gazowe nie są wyrobione i klapa bądź maska opada po maksymalnym otwarciu
Blacharka:
-Sprawdź czy karoseria posiada:
wgniecenia rysy najlepiej wciągu dnia w pełnym świetle tak aby móc dostrzec wszystkie niedoskonałości lakieru.
-Sprawdź czy wszystkie panele auta drzwi maska zderzaki itd mają ten sam odcień
Pamiętaj ! że plastikowe zderzaki mogą posiadać delikatnie inny odcień nawet w fabrycznie nowych autach.
W celu zbadania grubości powierzchni lakierowanej użyj miernika lakieru czasem może uratować życie bądź skutecznie zbić cenę auta.Grubości powłoki standardowo w autach nie istnieje zależy jaka jest marka auta ale w przedziale najczęściej od 80um-200um
Ja używam Tecpel model 900 model 902 mierzy również aluminium polecony mi został jako budżetowy sprzęt na kursie auto-detailngowym.
Technika mierzenia lakieru i inne nurtujące pytania może rozwiać wam ten artykuł
http://www.detailer.pl/blog/2012/02/miernik-lakieru-miernik-grubosci-powlok/
Oprócz grubości lakieru szukaj niedoskonałości w lakierze takich jak:
-brud w lakierze
-skórka pomarańczy
-łuszczenie się lakieru
-pęknięcia lakieru
-zmatowiały lakier
-szorstkość lakieru
-zacieki
Więcej o niedoskonałościach powłoki lakierniczej:
http://www.standox.com/content/dam/EMEA/Standox/PL/Public/Documents/Standotheks/ot_THK_Defects_PL.pdf
Sprawdź czy nie ma rdzy najczęściej w miejscach takich jak: nadkola ,wszystkie krawędzi drzwi
wlew paliwa klapa tył okolice rejestracji i tylniej szyby pod uszczelką np problem w passtach kombi
PODŁOGA:
sprawdź czy podłoga jest mokra
sprawdź bagażnik pod matą czy nie ma wgnieceń deformacji ,wszystkie zakamarki bagażnika
czy wszystkie plastiki są dobrze spasowane i nic nie świadczy o uderzeniu auta w tył.
Sprawdź dodatkowo :jeszcze stan śrub mocujących elementy zdejmowane typu błotnik.
-ślady lakieru na uszczelkach gumowych
-pod uszczelkami czy jest fabryczny lakier
-komorę silnika i podłużnice w niektórych autach widać je z góry .
-kielichy czyli miejce gdzie przykręcone są amortyzatory od dołu auta, czy nie widać tam żadnych ingerencji lakierniczych
-zgrubienie na zderzakach może świadczyć o o spawaniu plastiku
-zobacz czy zderzaki nie są opuszczone na mocowaniach - szpary
HAK HOLOWNICZY jeżeli jest mocno wyeksplatowany może świadczyć o dużym obciążeniu dla silnika
REFLEKTORY
- sprawdź czy światła świecą dobrze
-nie są zmatowiałe z zewnątrz - klosz
-nie ma syfu bądź wody w środku
-nie parują
-po uszczelkach z zewnątrz zobacz czy były rozklejane (w bmw typu e46 nie są klejone tylko jest uszczelka wiec tam nie zobaczysz)
-zobacz czy odbłyśnik nie jest zmatowiały - porysowany
-zobacz czy mocowania żarówki nie są popękane czy żarówki mocno się trzymają
(miałem już tak w dwóch autach że było to uszkodzone)
-są dobrze osadzone/przykręcone nie latają nie mają połamanych zaczepów montażowych
-zobacz czy są tego samego producenta i partii
-jeżeli jest ksenon to czy sam się poziomuje , czy jest oryginalny czy dołożony - przetwornice będą poza lampa
- zobacz czy lewa i prawa lampa świecą tym samym kolorem jeśli jeden zaczyna być żółty to znaczy że jego żywot się kończy i prawdopodobnie nie był wymieniane parami.
MECHANIKA:
Sprawdź wszystkie płyny i ich poziom
-Zobacz co jest wlane do chłodnicy woda czy płyn chłodniczy
-Zobacz czy olej jest czarny i czy jest jak woda czy bardziej lepki
czy są w nim opiłki metalu
-W benzynie być brązowy czysty
-W dieslu może być czarny podobne ten typ tak ma.
-Zobacz co było lane do spryskiwaczy woda czy płyn
-Sprawdź płyn hamulcowy stan i jakość testerem koszt tester od 50zł
SILNIK:
-niefabryczne uszczelnienie silnika typu silikon zaschnięty - wypłaywający
-Zobacz czy silnik był myty
-Zobacz czy widać jakieś wycieki
-Zobacz paski w silniku w jakim są stanie czy nie są spękane
-Sprawdź czy pod korkiem wlewu oleju jest tzw. masełko co może świadczyć o przedostawaniu się
płynu chłodniczego do oleju - walnięta uszczelka pod głowicą
-Ślady oleju w zbiorniku wyrównawczym chłodnicy.
-Kolor cieczy w chłodnicy jeśli jest brunatny olej może się dostał do ukłądu -uszczelka pod głowicą
-Rozgrzej silnik odkręć korek ale nie zdejmuj go jak nie zostanie przyssany może być to uszczelka pod głowicą i przedmuchy
-sprawdź
czy rolki napinaczy pasków nie szumią zagłośno i nierówną się
kręcą
sprawdź
czy rolki nie są luźne na wyłączonym silniku
Przy
silniku sprawdź akumulator (data produkcji)
Sprawdź stan filtra powietrza w niektórych modelach aut łatwo i szybko to sprawdzisz
PODWOZIE:
Amortyzatory zobacz czy auto się buja naciśnij i puść
Zobacz czy amortyzatory się nie pocą , czy odboje amortyzatorów są spękane
standardowo jaka firma amorków czy przypadkiem nie chinol za 50zł
zobacz czy sprężyny nie są pęknięte
sprawdź czy maglownica się nie poci
sprawdź kolumnę kierowniczą luz na kierownicy max 10 stopni +
kręcenie kierownicą bez oporu i bez dziwnych dźwięków pompa wspomagania nie może ,,jęczeć,,
Hamulce brak wycieków przewody nie popękane
Klocki zobacz czy widać jaka firma oby tylko nie chińczyk założony na szybko
Dobre firmy :
Textar
meyle
zimmermann
bosch
brembo
itd
zużycie tarcz popękanie, zmiana koloru-przegrzanie, skorodowanie ich grubość dla e46 bmw to grubość maksymalna - 2mm około na zużycie
Przy tarczach z nacięciami trzeba wymienić je gdy nacięcia znikają
Sprawdź wycieki oleju silnik , skrzynia biegów ,most
Zobacz czy filtr paliwa jest z wyglądu świeży czy został w ogóle od nowości wymieniony
Zobacz stan wydechu odpal auto zobacz czy nie pierdzi nie słychać przedmuchów powietrze idzie przez rozszczelnienie układu wydechowego
-Sprawdź czy auto ma katalizator ślady po cieciu i spawaniu w jego miejscu bądź ogólny go brak
-Sprawdź czy ogólnie zawieszenie,podłoga nie jest za bardzo zerdzewiałe.
-Sprawdź stan gumy zawieszenie tuleje czy są pęknięcia.
-Rdza na podłużnicy czy nie jest klepana
-Końcówka wydechu tłusty czarny osad może spalać olej
Koła bicie w czasie jazdy
Opony wysokość bieżnika nowe opony około 7mm-8mm
Sprawdź równomierne zużycie
Za mocne zużycie przy krawędziach zjada opony - brak zbieżności
WNĘTRZE
Zniszczone plastiki wewnętrzne typu konsola
uszczelki przy drzwiach zniszczone porwane
wytarta kierownica
porysowane szkło prędkościomierza
porysowany wyświetlacz radia
wytarta gałka zmiany biegów
wytarte pedały
zdeformowana gąbka na bokach foteli
stan wycieraczek czy są oryginalne
sprawdź śruby montażowe siedzień
(trafiłem na spawanie tego elementu do podłogi:)
sprawdź czy wszystkie schowki się otwierają nie blokują
sprawdź czy wszystko jest przyczepione plastiki nie pourywane i tylko nałożone
sprawdź czy ustawienia foteli działają
sprawdź czy pasy chodzą luźno
odcień zaślepek poduszek powietrznych
szpary pomiędzy zaślepkami -spasowanie
Sprawdź czy kontrolki nie świecą się po włączeniu silnika
Sprawdź czy licznik działa dobrze , nie wieszają się wskazówki
czy wyświetla wszystko dokładnie nie ma ,,bad pixel,,
Z elektryki sprawdź
światła :postojowe,mijania,przód,tył,drogowe,przeciwmgielne przód i tył ,awaryjne ,kierunkowskazy,cofania,stopu,podświetlenie tablicy
Klimatyzacja
Ustawienie lusterek
klakson
Szyberdach
Gniazdo zapalniczki
Radio + przyłóż uszy do wszystkich głośników
Oświetlenie kabiny
Gniazdo zapalniczki czy grzeje
DODATKOWO
Trójką
Gaśnica
Kamizelka
Apteczka
Koło zapasowe
Lewarek
Klucze do kół
Dokumenty:
Książka serwisowa
Sprawdź odcienie długopisów i tuszy pieczątek
daty przebiegi
grafologicznie podpisy
Porównanie numerów vin nadwozia-silnika
Numery nadwozia -czytelne bez podejrzanych śladów ingerencji
karta pojazdu brief(przecięty oznacza wyrejestrowany pojazd)
Gdy kupisz z komisu:
FV
karta pojazdu
tablice
dowód rejestracyjny
CDN...
Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.
OdpowiedzUsuńFaktycznie sam zakup auta jest niezwykle ważną kwestią i myślę, że tu nie ma co się spieszyć. Jak czytałam niedawno na stronie https://kioskpolis.pl/dobrowolne-ubezpieczenie/ to jestem pod wrażeniem, iż istnieje takie coś jak dobrowolne ubezpieczenie.
OdpowiedzUsuńOczywiście sam zakup auta jest na pewno fajny i moim zdaniem przede wszystkim skupmy się na pojazdach jak najmniej awaryjnych. W przypadku usterki zawsze możemy zadzwonić po pomoc drogową https://eurohol.pl/ która na pewno nam pomoże.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny artykuł
OdpowiedzUsuńWpis zawiera bardzo ciekawe informacje
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo interesujący
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje
OdpowiedzUsuńNa pewno jest to coś bardzo ważnego, ale ja jeszcze chcę dodać, ze również całkiem ważną sprawą jest to aby wiedzieć także po którą pomoc drogową jak coś najlepiej jest dzwonić. Jestem przekonana, że właśnie pomoc drogowa https://zakrzewski-holowanie.pl/ za każdym razem zjawia się błyskawicznie.
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńhref="https://pomocdrogowagdansk.pl/">https://pomocdrogowagdansk.pl/ znajdziesz usługi pomocy drogowej w Gdańsku, które są dostępne w razie awarii, wypadku czy innych sytuacji na drodze. Kliknij w link i miej pewność, że w razie potrzeby możesz liczyć na fachowców, którzy szybko i skutecznie Ci pomogą.
OdpowiedzUsuńKorzystałem z usług https://pomocdrogowagdansk.pl/ po awarii samochodu i jestem pod wrażeniem ich profesjonalizmu. Przybyli na miejsce bardzo szybko i sprawnie zajęli się moim autem. Ich kompetencja i doświadczenie są godne zaufania. Dzięki nim szybko i bezpiecznie wróciłem na drogę. Polecam każdemu, kto szuka niezawodnej pomocy drogowej.
OdpowiedzUsuńWyszukanie zaufanego serwisu samochodowego, który oferuje nie tylko rutynowe naprawy, ale także skomplikowane interwencje techniczne, może być wyzwaniem. Dlatego warto zwrócić uwagę na https://autoserwiskrak.pl/, gdzie każdy samochód traktowany jest z najwyższą starannością. Firma ta jest znana z używania nowoczesnych technologii diagnostycznych oraz z posiadania zespołu wykwalifikowanych mechaników, którzy regularnie aktualizują swoje umiejętności, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie.
OdpowiedzUsuń